Maandag 18 november 2024 kwamen zo’n 80 personen samen in het Belpairegebouw te Brussel voor de inspiratiedag van het Strategisch Plan Geletterdheid. Die werd georganiseerd door VOCVO, in samenwerking met het Departement Onderwijs & Vorming. We wilden partners én andere geïnteresseerden informeren, inspireren & connecteren. En dat is ook gelukt.
Natalie Verstraete, afdelingshoofd Levenslang Leren (Departement Onderwijs & Vorming) gaf het startschot, en kaderde het belang van geletterdheid in een bredere beleidscontext.
Daarna blikte Mathieu Vanhaelewyn (coördinator Geletterdheid bij VOCVO) terug op het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-'24, en formuleerde aanbevelingen voor een voortgezet geletterdheidsbeleid.
In zijn keynote gaf prof. Maurice De Greef (VUB) aan dat werken aan geletterdheid moet starten vanuit de levensbehoeften van de personen met leernoden. In zijn pleidooi voor een gedifferentieerde aanpak ontvouwde hij een gouden formule voor écht leersucces. We onthouden de oproep aan het ganse sociale domein om te investeren in geletterdheid.
Hierna stelden 3 partners van het Plan enkele goede praktijken voor.
Joke Demandt (Ligo LiMiNo) presenteerde het Edusprong-project “Sterke ouders, sterke kinderen”. Daarmee tracht het Limburgse Centrum voor Basiseducatie laaggeletterde ouders te bereiken in samenwerking met basisscholen. Scholen versterken om ouders te versterken om kinderen te versterken; zo doorbreken we mee het doorgeven van laaggeletterdheid van generatie op generatie.
Sarah Grueso en Pieter Rombouts (Linc vzw) lichtten het project "Digiplussers voor het Klimaat" toe. Ze kropen daarbij in de rol van Leona (inclusief sjaaltje & Leuvens accent); een inspirerend en uit het leven gegrepen bewijs hoe een hulpvrager uiteindelijk ook anderen kan versterken in hun (digitale) vaardigheden. Senioren vallen buiten de scope van het PIAAC-onderzoek, maar ook bij deze groep is werken aan geletterdheid een maatschappelijke opportuniteit!
Norma-Sabí Kik en ervaringsdeskundige Christophe Teirlinck (Netwerk tegen Armoede) onderstreepten het belang van goede communicatie bij het versterken van vaardigheden. Echte participatie biedt grote mogelijkheden. Twee klinkende boodschappen blijven resoneren: “Praat mét ons, niet over ons!” & “Laat je vormen!”.
In de namiddag nodigden we de partners uit zélf input te geven voor een toekomstig geletterdheidsbeleid. In werkgroepen bogen ze zich constructief en kritisch over thema’s, doelgroepen, ondersteuning, sensibilisering en impact.
Hier kan u de presentaties downloaden.