Wat?
Van januari 2016 tot eind december 2017 was Vocvo de coördinerende organisatie van het Europese Erasmus+-project FORINER. Vocvo en de drie partners van het project (VUB- BE, Meganexus- UK, EABT - NL) onderzochten de mogelijkheden voor het aanbieden van afstandsonderwijs aan buitenlandse gedetineerden in hun moedertaal. Gedetineerden in het buitenland hebben vaak geen toegang tot onderwijs omdat ze de taal niet spreken.
Naast wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd tijdens het project, heeft Vocvo samen met de partners een model ontwikkeld om samenwerking tussen Europese landen te stimuleren. Het model biedt handvatten aan organisaties, beleidsmakers, gevangenissen,… om te werken rond afstandsonderwijs voor buitenlandse gedetineerden. Daarnaast ontwikkelden we beleidsaanbevelingen om afstandsonderwijs aan buitenlandse gedetineerden op de kaart te zetten.
De resultaten en materiaal van het project zijn hier te raadplegen:
-
Onderzoek educational participation of European Citizens detained in a foreign European Country
-
Samenvatting onderzoeksrapport Foriner ‘onderwijs voor buitenlandse Europese gedetineerden’
-
Summary Foriner research report ‘education for foreign European national prisoners’
-
Evaluation of the Foriner pilot projects
-
Infographic ‘distance education for citizens detained abroad’