In schooljaar 2023-2024 zocht het team onderwijs in detentie naar een verdere diepgang in de onderlinge samenwerking. Gevangenissen zijn immers kleine eilanden die erg op zichzelf werken. Om dat eilandgevoel verder te doorbreken, werd en beslist om in clusters te werken.
Elke cluster kreeg een clustercoach die instaat voor contact, ondersteuning en deling van good practices. Lokale onderwijscoördinatoren krijgen zo sneller de kans om tot uitwisseling te komen en taken of problemen onderling te verdelen.
Omdat in het team heel wat expertise schuilgaat, werd ook beslist om aan elke cluster een specifiek thema toe te kennen, waarbinnen de kennis verder opgebouwd kan worden. Dat zijn thema's zoals NT2, digitalisering, internationale contacten (...) Dit zorgt voor een betere spreiding van knowhow en het verhoogt de betrokkenheid binnen het team, wat resulteert in twee grote voordelen: er is enerzijds meer taakdifferentiatie die ervaren collega's zuurstof en energie geeft; er is anderzijds minder kans op een braindrain wanneer collega's andere professionele uitdagingen aangaan.
De clusters zijn een dynamisch gegeven en geen doel op zich. Wel een middel om bij te dragen tot een efficiënte werking en een hoger werkwelzijn. Onderstaande figuur toont de 4 clusters waarmee Vocvo momenteel aan de slag gaat.