Geletterd, geïntegreerd, duaal? Klare taal! Inspiratiedag ondersteuning van cursisten in het volwassenenonderwijs

logo's opleiding gecombineerd
Uit

 

Ben je leraar NT2, praktijkleraar, leraar AAV, beleidsmedewerker, trajectbegeleider of coördinator in een CVO?
Merk je dat je cursisten het moeilijk vinden om instructies te volgen, een tekst te begrijpen, berekeningen te maken, … kortweg hun doel te bereiken in hun opleiding? 

Kom naar de inspiratiedag: Geletterd, geïntegreerd, duaal, …? Klare taal!
en ontdek de mogelijke vormen van ondersteuning in het volwassenenonderwijs.
Pioniers schetsen het kader en brengen hun praktijkverhaal! 

Doelgroep

Leraren NT2, leraren AAV, praktijkleraren, beleidsmedewerkers, trajectbegeleiders en coördinatoren

Tijdsinvestering deelnemers

  • woensdag 21 oktober 2020, van 9.30 tot 16.15 uur (broodjesmaaltijd inbegrepen)

Locatie

Virgini Lovelinggebouw VAC - Gent

  • Koningin Maria Hendrikaplein 70 1, 9000 Gent [Google Maps]

Begeleiders

i.s.m.: GO!, KO.V, OVSG en POV

​Programma:

9.00-9.30 u         Onthaal

9.30-12.30 u       Plenair gedeelte

12.30-13.30 u     Lunch en netwerkmoment

13.30-15.45 u     Praktijkvoorbeelden

                           - Sessie 1: 13.30-14.25 u                      

                           - Sessie 2: 14.40-15.35 u

15.45-16.15 u     Gezamenlijke afsluiting

Plenair gedeelte

Merk je dat je cursisten het moeilijk vinden om instructies te volgen, een tekst te begrijpen, berekeningen te maken, … kortweg hun doel te bereiken in hun opleiding? 

Vraag je je af welke ondersteuningsmogelijkheden je kan inzetten in je CVO en hoe?

Tijdens het plenaire gedeelte worden de verschillende ondersteuningsmogelijkheden verduidelijkt. 

We sluiten de voormiddag af met een plenaire lezing van Joris Ghysels - Manager Monitoring VDAB. Hij benadrukt het belang van werken aan geletterdheidsnoden in een leertraject naar de werkvloer. 

Praktijkvoorbeelden

Je kan luisteren hoe collega’s momenteel aan de slag zijn met het ondersteunen van cursisten met geletterdheidsnoden. Je vindt praktijken in verschillende contexten. Schrijf je in voor de sessies die jou het meest aanspreken.

Sessie 1

1. Meer G-kracht voor de leerkracht!

Riet Vanhoutte - Vocvo - pedagogisch begeleider Geletterdheid in de CVO

Geletterdheid klinkt zwaar, niet? Geletterdheidsnoden ondersteunen klinkt dan ook als een moeilijke opdracht. Maar wat als alles nu eens begon met een goede basisdidactiek? In deze sessie maak je kennis met de 5 vuistregels van de geletterdheidskrachtige didactiek. Je leert hoe je een les kunt ontwikkelen die rijk is aan kansen om aan de functionele geletterdheid van je cursisten te werken. Je reflecteert over de manier waarop jij je vakinhoud aanbiedt en over hoe jij met je cursisten omgaat. Je krijgt ook de kans om te leren van andere deelnemers over wat werkt en niet werkt. En je krijgt concrete instrumenten mee.

2. Duidelijke teksten voor cursisten

Farida Barki - redacteur en trainer - Vocvo/Wablieft

Schrijf je vaak teksten voor cursisten, en vind je het belangrijk om je boodschap duidelijk te formuleren? Vraag je je af wat leesniveau A2 of B1 inhoudt? 

Je ontdekt het in deze workshop van Wablieft. Samen met je collega’s zoeken we vlotte en duidelijke alternatieven, zodat je cursisten je teksten sneller begrijpen. Hou je pen of laptop dus al klaar!

3. Over het muurtje kijken! Maak kennis met een G-coach in de basiseducatie.

Elise De Coene - educatief medewerker - CBE Leerpunt ZOVL

In deze sessie maak je kennis met de agogische visie, de cursisten, de aanpak, … van de basiseducatie, gekaderd binnen één project: de G-coach in de bouwopleidingen metselaar, wegenbouw, bouwplaatsmachinist en torenkraan.  

G-coach staat voor geletterdheids-coach. Je hoort hoe de G-coach te werk gaat, wat de uitdagingen zijn, hoe dit gefinancierd wordt enz.. Je denkt na over je eigen geletterdheidsbril. Vraagt dit om een vertaling naar de Centra voor Volwassenenonderwijs of gaat het om dezelfde goede praktijken?

4. Tips & tricks om laagdrempelig les te geven
Luc Demullier - CVO Brussel - taalcoach tweedekansonderwijs

Hoe kunnen we opleidingen toegankelijker maken voor anderstalige, taalzwakke en laaggeletterde cursisten? Vanuit de stelling dat ‘iedereen kan leren’, krijg je een methodische benadering en praktische tips en tricks aangereikt om als leerkracht laagdrempelig les te geven. Zonder de lat inhoudelijk lager te leggen!

5. Een aanbod op maat: valkuilen en goede praktijken. En wat zegt de regelgeving?

Koen Muziek - CVO Brussel - Adjunct-directeur

Je krijgt een overzicht van de open modules en de geletterdheidsmodules NT2 die CVO Brussel organiseert. We nemen het draaiboek door dat wij gebruiken bij het organiseren van aanbod op maat. We bekijken valkuilen en goede praktijken. Naast de inhoudelijke kant belichten we ook de administratieve, regelgevende kant. Er is voldoende ruimte om dieper in te gaan op vragen uit het publiek.

Sessie 2

1. Geletterd deelnemen aan de les?
Geraldine Clarebout - leerondersteuner CVO LBC - Mechelen (voorheen CVO TSM)

In deze sessie gaan we op basis van de ervaring van geletterdheid binnen de opleiding zorgkunde en hulpkok aan het CVO LBC-Mechelen ideeën uitwisselen met de deelnemers, en samen de transfer proberen te maken naar de opleidingen van de deelnemers. We zullen ingaan op wat de concrete invulling kan zijn van werken aan geletterdheid wanneer het gekoppeld is aan een inhoudelijke module. We willen stilstaan bij wat werkt en wat niet werkt om zo tot een ‘universal design’ te komen van leeromgevingen waarbij we de lessen die we trekken uit de geletterdheidsmodules zullen vertalen naar didactische wenken die elke cursist ten goede komen. Tijdens deze sessie zal ook getracht worden om waar mogelijk te verwijzen naar wetenschappelijke evidentie ter onderbouwing van de didactische wenken. 

De deelnemers krijgen de kans om hun eigen vragen rond geletterdheid te stellen, om eigen tips in te brengen en ideeën uit te wisselen met collega’s.

2. Geïntegreerd gelijktijdig lesgeven – praktijkvoorbeeld NT2 en koken: vraag het aan de lesgevers!

Kris Van Ginderen (CVO Antwerpen) en Laura Kerkhofs (CBE Antwerpen)
Tijdens deze sessie staan 2 gedreven leerkrachten ter beschikking die reeds jaren ervaring hebben in het geïntegreerd lesgeven.
Zij beantwoorden graag al uw vragen over de  manier van lesgeven en hoe zij dit aanpakken.

3. Op weg naar geletterdheid in het TKO VOLT - 

Liesbet Vanhaelen (leerkracht en cursistenbegeleider) i.s.m. Arnoldine Peters - CVO VOLT Tweedekansonderwijs  

Geletterdheidsmodules zijn in het tweedekansonderwijs Leuven een antwoord op de behoefte aan taalondersteuning van anderstalige, maar ook van taalzwakke cursisten. In deze sessie beschrijven we onze ervaringen met L-modules.

We brengen eerst onze doelgroep in kaart en bespreken enkele screeningsinstrumenten. 

Hoe worden L-modules door cursisten en leerkrachten als zinvol ervaren? We tonen enkele voorbeelden uit onze programmatie en vermelden ook enkele knelpunten.

Aan het einde van de sessie nodigen we de deelnemers uit om ervaringen en tips uit te wisselen.

4. Aandacht voor geletterdheid in de opleidingen Voeding (Horeca, Bakkerij, Slagerij) :  van de klaspraktijk naar het beleid en terug

Dirk De Wilde en Richard Windels - adjunct-directeur en praktijkleerkracht -  CVO Vitant

Een veranderend doelpubliek in de opleidingen Horeca, Bakkerij en Slagerij in CVO Vitant zorgt voor heel wat uitdagingen. Het beleid en de praktijkleerkrachten gingen in dit CVO op zoek naar ondersteuningsmogelijkheden voor hun cursisten én hun leerkrachten. Dirk De Wilde, adjunct directeur, en Richard Windels, praktijkleraar Hulpkok, vertellen in deze sessie welke weg ze hebben afgelegd. 

Wat zijn de mogelijkheden, de moeilijkheden en mogelijke leertrajecten ter ondersteuning? Een interessant duo-verhaal over hoe beleid en praktijk elkaar voeden.

Uit

Schrijf je in voor deze opleiding

Gent, 1 day
21/10/2020
100 places remaining
Free

Inschrijven kan vanaf 01/09/2020